Hindistan KP (Marksist) Devrimci Dönüşüm İçin Kitle Bağlarımızı Güçlendirelim: Hindistan KP (Marksist) Nisan 2025 Kongre Değerlendirmeleri ve Kararları

Hindistan’daki Mevcut Siyasi Güçlerin Bugünkü Durumu

Nisan 2025

Modi liderliğindeki Halk Partisi’nin (BJP) Durumu ve Seçim Sonuçları

Modi liderliğindeki Halk Partisi (BJP), son Lok SabhaGenel seçimlerinde 240 sandalye kazanarak bir önceki seçime göre gerileme yaşadı.

(ÇN: Lok Sabha (Hindistan Halk Meclisi), Hindistan’ın iki meclisli parlamentosunun alt kanadı olan ve halk tarafından seçilen milletvekillerinden oluşan meclistir. Hindistan’daki yasama yetkisini, birlikte çalıştığı Rajya Sabha (Hindistan Konseyi) ile paylaşır. Lok Sabha, yasaların kabulü, hükümetin denetlenmesi ve halkın temsilinin sağlanmasında önemli bir rol oynar.)

Ancak bu zayıflama durumunu doğru bir bağlamda değerlendirmek gerekir. BJP’nin oy oranı 2019 seçimlerine kıyasla sadece %1,1 oranında azaldı. Modi’nin Partisi, Odisha gibi eyaletlerde önemli kazanımlar elde etti; buradaki eyalet seçimlerinde 21 sandalyenin 20’sini alarak büyük bir zafer kazandı ve eyalet meclisi seçimlerini de ilk kez kazanarak hükümeti kurdu. Ayrıca güney eyaletlerinde de oy oranlarını artırarak ilerleme kaydetti. Haryana’daki meclis seçimlerindeki zaferi ve Maharashtra’daki BJP liderliğindeki ittifakın başarısı, partinin toparlanma ve önceki kayıplarını telafi etme kapasitesine sahip olduğunu göstermektedir.

Modi’nin partisi BJP ve onun müttefiki sokak gücünü temsil eden faşizan milis güçlere sahip olan RSS ile mücadele etmek, onu tecrit etmek ve yenilgiye uğratmak için tüm laik ve demokratik güçleri birleştirmek gerekiyor. 

Hükümetin Sokak gücünü temsil eden RSS örgütü (Rashtriya Swayamsevak Sangh), Modi’nin partisinin ideolojik ve örgütsel temelini oluşturmaya devam etmekte ve bu iki yapı arasındaki koordinasyon güçlenmektedir. Modi-Shah ikilisi, parti üzerindeki hakimiyetini ve merkezi gücü elinde tutmayı sürdürmektedir.

Muhalif Kongre Partisi’nin Konumu

Kongre Partisi, INDIA ittifakındaki ortaklarının da katkısıyla Lok Sabha’daki sandalye sayısını 44’ten 100’e çıkarmayı başardı. Ülke genelindeki Müslüman azınlığın desteğini önemli ölçüde arkasına aldı. Ancak Kongre’nin genel destek tabanında kayda değer bir genişleme olmadı. Kuzeydeki Rajasthan, Madhya Pradesh, Chhattisgarh ve Haryana gibi eyaletlerdeki meclis seçimlerinde yenilgiler yaşadı. Punjab, Odisha ve Assam gibi eyaletlerde ise gücü azaldı. Buna karşılık, güneyde Karnataka ve Telangana’da meclis seçimlerini kazanarak eyalet hükümetlerini kurdu ve kazanımlar elde etti.

Kongre, ekonomi politikalarında belirgin bir yön değişikliğine gitmedi. Yandaş Kayırmacı kapitalizme (kronizm) karşı bazı söylemler geliştirse de, bu tür ilişkileri besleyen neoliberal politikalara bağlı kalmaya devam ediyor. Ulusal liderlik, Hindutva gündemine karşı daha net bir tavır alsa da, BJP ve müttefiklerinin saldırıları karşısında zaman zaman tereddüt ve uzlaşma eğilimleri gösterebiliyor. Kongre Partisi, temel olarak iktidardaki BJP ile aynı sınıf çıkarlarını temsil etmektedir. Ancak, ana laik muhalefet partisi olması nedeniyle, BJP’ye karşı mücadelede ve laik güçlerin daha geniş bir birliğini oluşturmada önemli bir role sahiptir. Partimizin Kongre Partisine yaklaşımı, bu geniş laik güçlerin birliğinin ihtiyacı temelinde şekillenecektir, ancak partimiz Kongre Partisi ile doğrudan bir siyasi ittifak kurmayacaktır.

Bölgesel Partilerin Durumu

Hindistan’daki bölgesel partiler genel olarak üç grupta toplanabilir:

  1. BJP Hükümeti Karşıtı Partiler: DMK, SP, RJD, NCP, AAP ve JMM gibi partiler tutarlı bir şekilde BJP’ye karşı konumlanmaktadır.
  2. BJP Hükümeti Müttefiki Partiler: JD(U), TDP, JD(S), AGP, Jana Sena gibi partiler BJP ile ittifak yaparak NDA (Ulusal Demokratik) İttifakı içinde yer almaktadır.
  3. Değişken Tutumlu Partiler: BJD, AIADMK ve YSRCP gibi partiler, kendi eyaletlerinde iktidardayken iktidar partisi BJP’ye karşı veya merkezi hükümete karşı net bir muhalefet sergilememiştir. BRS ise başlangıçta merkeze destek verse de, Telangana’da BJP tehdidini fark edince tutumunu değiştirmiştir. Bu gruptaki üç partinin de son eyalet seçimlerinde iktidarı kaybettiği unutulmamalıdır.

Batı Bengal’deki Trinamool Kongresi (TMC), komünizm karşıtı, yolsuzluk ve suçla iç içe geçmiş otokratik bir yapıya sahiptir. Seçimlerde iktidar partisi BJP’ye karşı dursa da, Bizi ve Sol ittifakı zayıflatmak için bu eyalette TMC-BJP ikiliğini sürdürmeye çalışmaktadır.

BJP hükümeti karşıtı bölgesel partiler, geniş muhalefet birliğinin oluşmasında kritik bir rol oynamıştır ve bu rolleri önümüzdeki dönemde de devam edecektir.

Aşırılıkçı Gruplar ve Anti-Komünizm

Cemaat-i İslami ve SDPI gibi Müslüman köktendinci ve aşırılık yanlısı örgütler, Müslüman toplum içindeki etkilerini artırmaya çalışmaktadır. Bu gruplar, Hindutva güçlerinin sürekli saldırıları nedeniyle azınlık toplumu içinde oluşan dışlanmışlık ve korku duygularını istismar etme eğilimindedir. Özellikle Kerala’da, partimizin azınlıklar üzerindeki etkisini kırmak için partiyi hedef almaktadırlar. Azınlık temelli ayrılıkçılık/radikalizm, iktidardaki çoğunlukçu (Hindutva/Hindu milliyetçi) ayrılıkçılığıyla bir tutulamaz; ancak aşırılıkçı azınlık faaliyetlerinin, çoğunlukçu ayrılıkçı güçleri daha da güçlendirdiği unutulmamalıdır. Sol ve demokratik güçler, azınlıkların haklarını kararlılıkla savunmalı, onları laik bir platformda birleştirmeli ve aynı zamanda köktendinci güçlere karşı net bir duruş sergilemelidir.

Hindu Dinci Milliyetçi İdeolojisine Karşı Kapsamlı Mücadele

Parti, Hindutva ideolojisine ve RSS (Hindistan aşırı sağına mensup, Hindu milliyetçisi gönüllü paramiliter örgüt) bağlantılı çeşitli örgütlerin faaliyetlerine karşı siyasi, ideolojik, kültürel, ekonomik ve sosyal alanlarda sürekli ve etkili bir mücadele yürütmeye hazırlanmalıdır. İktidardaki BJP-RSS ittifakının sadece seçim mücadeleleriyle yenilgiye uğratılamayacağını tekrar vurgulamak gerekir. Hindutva dinci güçler, son on yılda ideolojik etkileriyle önemli bir destek tabanı oluşturmuştur. Bu nedenle, onlara karşı kapsamlı bir programla mücadele etmek şarttır.

Bu amaçla, Parti ve kitle örgütleri şu adımları atmalıdır:

Tüm entelektüel kaynakları seferber ederek Hindutva dinci güçlerinin zararlı propaganda ve faaliyetlerini ortaya koyacak materyaller hazırlamak ve bunları multimedya kampanyalarında kullanmak.

Hindutva karşıtı kampanyalarımızı, ekonomi politikalarına ve halkın temel sorunlarına yönelik mücadelelerle bütünleştirmek.

Özellikle işçi sınıfı içinde ve onların yaşadıkları bölgelerde, parti ve sendikalar aracılığıyla sosyal ve kültürel faaliyetler düzenleyerek dar milliyetçiliğe karşı çalışmaları güçlendirmek.

Ülke Tarihinin yeniden yazılmasına ve eğitim sistemine ayrılıkçı içeriklerin dahil edilmesine yönelik girişimlere karşı durmak.

Dini inanç ile dinin siyasi amaçlarla kötüye kullanılması arasındaki farkı anlatmak için inançlı kesimlerle diyalog kurmak. Bayramların ve sosyal etkinliklerin ayrılıkçı amaçlarla kullanılmasını engellemek için bu alanlarda aktif rol almak.

Gerici ve çağ dışı değerlere (örneğin, Manu yasalarına dayalı ayrımcı değerlere) karşı koymak için sosyal hizmet faaliyetlerine katılmak, bilimi savunan bilim hareketlerini desteklemek, laik ve bilimsel düşünceyi teşvik etmek ve geniş tabanlı kültürel etkinlikler düzenlemek.

Partimizin Bağımsız Gücünü Artırma Stratejisi

Genel seçim sonuçları, partinin kitle tabanının ve etkisinin istenen düzeyde büyümediğini göstermiştir. Bu durum, Partimizin bağımsız gücünü acilen artırma gerekliliğini ortaya koymaktadır. Bunun için şu adımlar atılmalıdır:

Temel Sınıflara Odaklanma: Partinin işçi sınıfı, köylüler ve kır yoksulları arasındaki çalışmalarına öncelik verilmelidir. Kırsal yoksulların, zengin toprak sahipleri ve kırsal elitlerin sömürüsüne karşı mücadelelerdeki zayıflıklar giderilmelidir. İmalat ve stratejik sanayilerdeki örgütlü işçiler arasındaki etki genişletilmeli, güvencesiz (mevsimlik) çalışanların örgütlenmesine özel önem verilmelidir. İşçi-köylü ittifakı çalışması ve ortak eylemler güçlendirilmelidir. Bu temel sınıflar arasında Hindutva/dincilik karşıtı kampanya yürütülmeli ve mücadelelere katılanların siyasi bilinci artırılmalıdır.

Bağımsız Siyasi Kampanyalar: Parti, kendi siyasi platformu etrafında bağımsız siyasi kampanyalar yürütmeye ve kitleleri seferber etmeye daha fazla odaklanmalıdır. Seçim ittifakları veya anlayışları, partinin bağımsız kimliğini bulanıklaştırmamalı veya partimizin bağımsız faaliyetlerini azaltmamalıdır. Özellikle RSS-Hindutva güçlerinin ideolojisine ve faaliyetlerine karşı ideolojik çalışma ve kampanyalara ağırlık verilmelidir.

Yerel Mücadeleler ve Yaratıcılık: Kitlelerin ve sınıfların sorunlarına odaklanan sürekli yerel mücadelelerin önemi vurgulanmalıdır. Bu konudaki eksiklikler giderilmeli, üst komiteler yerel birimleri bu yönde teşvik etmelidir. Basmakalıp protesto biçimleri yerine yenilikçi ve yaratıcı mücadele yöntemleri geliştirilmelidir.

Sosyal Adalet Mücadelesi: Parti, sosyal baskı, kast ayrımcılığı ve cinsiyet ayrımcılığı gibi konularda doğrudan kampanyalar ve mücadeleler yürütmelidir. Sosyal baskıya karşı verilen mücadeleler, sınıf sömürüsüne karşı mücadelelerle ilişkilendirilmelidir.

Gençlik: Partinin siyasi platformu ve talepleri gençlerin sorunlarını kapsamalıdır. Özellikle gençlere yönelik “Alternatif Sosyalizmdir” kampanyası olmalıdır.

Kilit Eyaletlerde Yeniden Yapılanma: Partinin gücündeki önemli bir artış, Batı Bengal ve Tripura’da Parti ve Sol’un yeniden inşa edilmesini ve genişlemesini gerektirir. Batı Bengal’de kitle mücadeleleri yürütülürken, kırsal yoksullar arasındaki çalışmalara özel önem verilmelidir. Parti, hem TMC’ye hem de iktidardaki BJP’ye karşı çıkarken, özellikle BJP’ye karşı siyasi ve ideolojik mücadeleye odaklanmalıdır. Tripura’da, Parti taban örgütlenmesini güçlendirmeli ve çalışan insanları birleştirirken bölge halkının özel ihtiyaçlarını ve sorunlarını ele alan bir program uygulamalıdır.

Kerala’daki Durum: Kerala eyaleti partinin en güçlü olduğu ve geniş bir kitle tabanına sahip olduğu eyalettir. İkinci döneminde olan Sol Demokratik Cephe hükümeti, merkezi hükümetin düşmanca tutumu ve eyaletteki tüm anti-komünist güçlerin ortak saldırıları nedeniyle zorlu koşullar altında çalışmaktadır. Genel seçim sonuçları, iktidardaki BJP’ye karşı siyasi ve ideolojik çalışmalardaki zayıflıkları ortaya koymuştur; bu zayıflıklar giderilmelidir. Kerala Eyaletineki hükümetimiz, aşırı yoksulluğu ortadan kaldırma ve herkese konut sağlama hedefine bağlıdır. Merkezi hükümetin ayrımcı politikaları nedeniyle eyalet mali bir krizle karşı karşıya olsa da, hükümet yoksullara ve çalışanlara yönelik sosyal refah harcamalarına öncelik vermektedir.

Sol Birlik İttifakının Güçlendirilmesi ( Üç Komünist partinin ittifakı)

Genel seçimler için geniş bir birlik oluşturma çabaları, son dönemde birleşik Sol ittifakının eylemlerinde bir durgunluğa yol açmıştır. Ancak Sol partiler, Gazze’deki İsrail saldırılarına karşı protesto için iki kez ortak çağrı yapmıştır. Sol’un alternatif politikalarını sunmak için Sol birliğine ve birleşik eylemlere yeniden ivme kazandırılmalıdır. Sol ittifakın ülke siyasetine daha fazla müdahil olması, Modi hükümetinin bölücü ve zararlı politikalarına karşı birleşik mücadeleleri güçlendirecektir.

Sol ve Demokratik Alternatif Programı

Otuz yılı aşkın süredir devam eden neoliberal politikalar, büyük sermaye ve toprak sahipleri lehine düzenlemeler ve son on yılın tehlikeli milliyetçi-otoriter sağa kayışı göz önüne alındığında, mevcut düzene karşı tek gerçek alternatifin Sol ve Demokratik Alternatif olduğu giderek daha netleşmektedir. Partimiz, işçi sınıfının, köylülüğün, esnafın, küçük işletme sahiplerinin, orta sınıfın ve aydınların çıkarlarını savunacak ve beklentilerini karşılayacak bir Sol ve Demokratik Cephe inşa etmek için çalışacaktır. Öncelik, alternatif politikalar için sürdürülen kitle ve sınıf mücadeleleri yoluyla güçlü bir Sol ve Demokratik Cephe oluşturmak olmalıdır.

Bu Sol ve Demokratik Cephe Programı şu temel unsurları içermelidir:

  1. Demokrasi, Laiklik ve Federalizm:
    1. Din ve devlet işlerinin ayrılığının Anayasa’da güvence altına alınması.
    2. Demokratik hakları ve sivil özgürlükleri kısıtlayan tüm yasaların kaldırılması.
    3. Merkez-eyalet ilişkilerinin yeniden yapılandırılması ve yerel yönetimlerin güçlendirilmesi.
  2. Halk Yanlısı ve Kendi Kendine Yeterli Kalkınma:
    1. Ülkeye doğru Uluslararası finans akışlarının sıkı denetimi; maden ve petrol gibi doğal kaynakların kamulaştırılması; planlı ve dengeli kalkınma.
    2. Ekonomik ve sosyal eşitsizliklerin azaltılması; tekellerin kontrolü ve kamu sektörünün teşviki; servetin yeniden dağıtımı için mali ve vergi düzenlemeleri.
    3. Kapsamlı toprak reformları; tüm tarım ürünleri için kârlı bir taban fiyat garantisinin yasalaştırılması; köylü borçlarının silinmesi; tarım işçileri için ücret ve sosyal güvenlik düzenlemeleri; kooperatifçilik gibi kolektif tarım modellerinin teşviki.
  3. Çalışanların Hakları:
    1. Geçimini sağlama, güvenceli istihdam, adil ücret, konut ve sosyal güvenlik hakkı; sendikaların gizli oyla tanınması; işyeri yönetiminde işçi temsili; mevcut iş yasasının yürürlükten kaldırılması.
    2. Gıda ve temel ihtiyaç maddeleri için kamusal dağıtım sisteminin ülke çapında evrenselleştirilmesi.
    3. Herkese yaşlılık aylığı.
  4. Eğitim, Sağlık ve Kültür:
    1. Eğitim hakkının güvence altına alınması, Milli Gelirin %6’sının eğitime ayrılması; kamu eğitim sisteminin güçlendirilmesi.
    2. Devlet tarafından finanse edilen evrensel kamu sağlığı sistemi; temel ilaç fiyatlarının düşürülmesi.
    3. Laik ve demokratik bir kültürün teşviki; Anayasa’da tanınacak biçimde ülkede tüm dillerin eşitliği.
  5. Sosyal Adalet:
    1. Kast sisteminin ve her türlü kast baskısının ortadan kaldırılması; Dalitlerin, Adivasilerin (yerli halklar ve kast sisteminin en altındakiler) ve azınlıkların haklarının korunması.
    2. Kadınlar için her alanda eşit haklar; eşit işe eşit ücret; kadınlara yönelik suçlara karşı sert önlemler.
    3. Engelli bireylerin ve cinsel azınlıkların haklarının güvence altına alınması.
  6. Yönetişim Reformu, Seçim Reformu ve Çevre:
    1. Üst düzey yolsuzlukla mücadele için etkili önlemler; seçim reformları, seçim sisteminde kısmi liste sistemine dayalı orantılı temsilin getirilmesi.
    2. Çevrenin korunması, zararlı gaz emisyonlarının azaltılması; yenilenebilir enerjinin teşviki; herkes için enerjiye adil erişim.
  7. Dış Politika:
    1. Emperyalist hegemonyaya karşı çıkan bağımsız bir dış politika; ABD ile yapılan tüm stratejik ve savunma anlaşmalarının iptali.

Partimizin Siyasi Çizgisi

Modi hükümetinin yaklaşık on bir yıllık yönetimi, neo-faşist eğilimler taşıyan sağcı, ayrılıkçı ve otoriter güçlerin pekişmesine yol açmıştır. Modi hükümeti, Hindutva dinci güçler ile büyük sermaye şirketlerinin ittifakını temsil etmektedir. Bu nedenle, öncelikli görev iktidardaki BJP-RSS ittifakına ve onları destekleyen Hindutva-kurumsal yapıya karşı mücadele etmek ve onları yenilgiye uğratmaktır.

İktidardaki Halk Partisi ve Hindutva güçlerini izole etmek ve yenmek, onların ideolojilerine ve faaliyetlerine karşı sürekli bir mücadeleyi gerektirir. Parti, Hindutva ayrılıkçılığına karşı tüm laik güçlerin en geniş şekilde seferber edilmesi için çaba gösterecektir.

Bu mücadelenin başarısı, Partimizin ve Sol güçlerin bağımsız gücünün artmasına bağlıdır. Ayrıca, Hindutva ayrılıkçılığına karşı mücadele ile neoliberal politikalara karşı mücadelenin birleştirilmesi gerekmektedir.

Modi hükümetine ve onun partisi olan BJP’ye karşı mücadele, çalışanların sömürüsünü artıran ve yaşam koşullarını kötüleştiren büyük şirket yanlısı politikalara ve neoliberal politikalara karşı sınıf ve kitle mücadeleleri yürüterek sürdürülmelidir. Parti, kayırmacı kapitalizme, ulusal varlıkların talan edilmesine ve büyük ölçekli özelleştirmelere karşı mücadelenin ön saflarında yer almalıdır.

Parti, Parlamento içinde ana muhalefet partisi Kongre partisinin de olduğu INDIA ittifakı partileriyle işbirliği yapacak ve Parlamento dışında ise üzerinde anlaşılan konularda ortak çalışmalar yürütecektir. Partimiz Demokrasiye yönelik otoriter saldırılara, muhalefeti bastırmak için baskıcı yasaların kullanılmasına ve Anayasa ile devlet kurumlarını zayıflatma girişimlerine karşı tüm laik demokratik güçlerle birlikte hareket edecektir.

Partimiz, BJP’ye kararlılıkla karşı çıkan bölgesel partilerle işbirliği yapacaktır. Bu partilerin iktidarda olduğu eyaletlerde, halkın yararına olan politikaları destekleyecek, ancak çalışanları olumsuz etkileyen politikalara karşı çıkarak halkı seferber edecektir.

Partimiz, sınıf ve kitle örgütlerinin birleşik platformlarını ve eylemlerini destekleyecektir. Birleşik eylemlere, burjuva partilerini takip eden kitleleri de çekmek için çaba göstermelidir.

Partinin bağımsız gücünü geliştirmek öncelikli olmakla birlikte, Sol ittifak birliğinin yeniden canlandırılması ve güçlendirilmesi için de çaba gösterilmelidir. Birleşik Sol kampanyaları, Sol’un alternatif politikalarını öne çıkarmalıdır. Parti, kitle örgütleri ve sosyal hareketler de dahil olmak üzere tüm Sol ve demokratik güçleri bir Sol ve demokratik platform ve program etrafında birleştirmek için çalışmalıdır.

İktidardaki BJP karşıtı oyların en üst düzeyde birleştirilmesi için yukarıda belirtilen siyasi çizgiye uygun seçim taktikleri benimsenecektir.

Öncelikli Görevler

  1. Neoliberal ekonomi politikalarına, Hindutva ayrılıkçılığına ve otoriter saldırılara karşı kampanyaları ve mücadeleleri artırmak.
  2. Kırsal yoksulların, işçi sınıfının ve kent yoksullarının geçim, toprak, gıda, ücret, barınma, sosyal güvenlik ve istihdam gibi temel sorunlarına yönelik mücadeleleri geliştirmek ve yoğunlaştırmak.
  3. Hindutva ayrılıkçılığına karşı tüm laik-demokratik güçlerin en geniş birliğini sağlamak için çaba göstermek.
  4. Demokrasiyi, demokratik hakları ve sivil özgürlükleri sürekli savunmak. Otoriter saldırılara, muhalefeti bastırma girişimlerine, merkezi kurumların kötüye kullanılmasına ve Anayasal organların zayıflatılmasına karşı geniş bir birlik oluşturmak için işbirliği yapmak.
  5. Her türlü kast baskısı ve ayrımcılığına karşı aktif mücadele yürütmek. Kadınların, Dalitlerin, Adivasilerin ve dini azınlıkların haklarını savunmak. Özellikle kabile bölgelerindeki çalışmalara önem vermek.
  6. Hindistan halkının anti-emperyalist bilincini yükseltmek ve Modi hükümetinin ABD yanlısı dış politikasına ve stratejik ittifakına karşı kamuoyunu harekete geçirmek.
  7. Eyaletlerin haklarını ve federalizmi savunmak için güçleri birleştirmek. Kerala’daki içinde bizim de olduğumuz ilerici LDF hükümetini savunmak ve bu hükümetin halkçı politikalarını desteklemek.
  8. Bir Sol ve Demokratik Cephe inşa etmek ve alternatif olarak bir Sol Demokratik Program sunmak. Bu çabayı, Hindistan koşullarına uygun bir sosyalizmi hedefleyen ‘Sosyalizm Alternatiftir’ kampanyasıyla ilişkilendirmek.

Sonuç: Zorluklarla Yüzleşmek

Yukarıda belirtilen görevleri yerine getirebilmek için Partinin bağımsız gücünü önemli ölçüde artırması zorunludur. Bu hedefe ulaşmak için:

  • BJP-RSS ittifakıyla siyasi, ideolojik, kültürel ve örgütsel düzeyde mücadele edilmelidir.
  • Neoliberal düzende sömürüye karşı işçilerin, köylülerin, kırsal emekçilerin ve diğer tüm çalışan kesimlerin mücadelesi kararlılıkla yürütülmelidir.
  • Halka gerçek alternatifi sunmak için tüm Sol ve Demokratik güçler bir araya getirilmelidir.

Tüm Parti, bu kararların siyasi ve ideolojik mesajını Hindistan halkına taşımalıdır. Halk arasında derin kökleri olan, güçlü bir ülke çapında parti inşa etmek için ilerlemeliyiz. Komünist hareketin köklü geleneklerine dayanarak, önümüzdeki zorlukların üstesinden geleceğimize inanıyoruz.

Paylaş

Bir Yanıt Bırakın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir