Çin’de Toplam Tıp ve Sağlık Kurumlarının Sayısı Artarken Özel Hastanelerin Sayısı Kamu Hastanelerini Geçti  

Özel Hastanelerin Baktığı Hasta Sayısı Toplamın % 17’sine Ulaştı

Çeviren Gülizar Özkaya

Eylül 2024  Xinhua Haber Ajansı

Özet: Ulusal Sağlık Komisyonu tarafından yayınlanan 2023’te Çin Sağlık Sektörünün Gelişimi İstatistik Bültenine göre, Çin’deki toplam sağlık kurumu sayısı 2014’te 981.400’den 2023’te 1.070.800’e çıkarak artmaya devam ediyor ve birinci basamak sağlık kurumlarının sayısı 2014’te 917.300’den 2023’te 1.016.000’e yükseldi. 2023 yılında Çin’in sağlık sektörünün gelişimi, toplam sağlık harcamalarının 9,06 trilyon yuana ulaşarak Milli gelirin %7,2’sini oluşturması ve sağlık hizmetleri ile ekonomi ve toplumun eşgüdümlü gelişimini teşvik etmesiyle kapsamlı bir iyileşme dönemine girmiştir.

Özel hastaneler Çin’e özgü bir terimdir. Toplum tarafından finanse edilen ve kar amacı güden kurumlar tarafından işletilen sağlık kurumlarına atıfta bulunurlar. Devlet sübvansiyonlarından yararlanan birkaç kar amacı gütmeyen kurum da vardır. Çin’de özel hastanelerin asıl büyük ölçekli gelişimi 2001 yılından sonra olmuştur. Çin, hastanelerin devlete ait yönetimini uyguladığından, kamu hastaneleri doğrudan yerel hükümetlerin sağlık departmanları tarafından yönetilmektedir ve özel hastanelerin kurulması yerel hükümet sağlık departmanları tarafından onaylanmalıdır. Politika özel hastanelerin kurulmasını kısıtlamasa da, sağlık departmanları kamu hastanelerini korumak için özel hastaneleri onaylama konusunda çok katıdır. Böyle bir ortamda özel hastanelerin gelişmesinde zorluklar yaşanmış fakat zaman içinde uygulamalar daha etkili hale gelmiştir.  Eylül 2001’de Çin’de tıbbi-sağlık pazarı oluşmaya başlamış ve özel tıbbi-sağlık kurumlarının gelişimi teşvik edilmiştir. Özel hastanelerin sayısı artmaya başlamıştır.  

1. Çin’in tıbbi sistemi giderek daha mükemmel hale gelmekte ve birincil düzey tıbbi-sağlık güvenlik kapasitesi geliştirilmektedir

Pilot uygulamadan tam teşvike ve ardından modern bir tıp sisteminin inşasına uzanan on yıllık reform sürecinin ardından Çin’in tıp ve sağlık hizmetleri aşamalı bir atılım gerçekleştirmiştir.  (2009-2014 arasında)

Ulusal Sağlık Komisyonu tarafından yayınlanan “2023’te Ülkemin Sağlık Sektörünün Gelişimine İlişkin İstatistiki Tebliğ ‘e göre, Çin’deki toplam sağlık kurumu sayısı 2014’te 981.400‘den 2023’te 1.070.800’e çıkarak artmaya devam etti ve bu da Çin’in tıbbi sisteminin, tıbbi hizmetlere yönelik artan talebi karşılamak için sürekli olarak genişlediğini ve geliştiğini gösteriyor. Tıbbi hizmet sisteminin temeli olan birinci basamak sağlık hizmetleri, ulusal politikalar tarafından büyük ölçüde desteklenmiş ve tıbbi hizmet kapasitesi büyük ölçüde geliştirilmiştir. Birinci basamak tıp ve sağlık kuruluşlarının sayısı 2014 yılında 917.300 iken 2023 yılında 1.016.000’e yükselmiştir. Aynı zamanda, tıp reformunun derinleştirilmesiyle birlikte hükümet, hizmet verimliliğini ve kalitesini artırmayı ve 2014 yılında 35.000 olan profesyonel halk sağlığı kurumlarının sayısını 2023 yılında 12.100’e düşürmeyi amaçlayarak, mükerrerliği ve kaynak israfını azaltmak için halk sağlığı kaynaklarının entegrasyonuna odaklanmaktadır.

2020 yılında özel hastaneler 530 milyon hastayı tedavi etmiş ve 35,17 milyon hastayı kabul etti. Bir önceki yıla kıyasla yatak sayısı 294.000 artmıştır.

Kamu ve Özel Arasındaki Sağlık Kuruluşları Arasında Temel Farklar

 Farklı finansman kaynakları: Özel hastanelerin finansmanı yatırımcılardan gelirken, kamu hastanelerinin finansmanı ulusal veya yerel hükümet makamlarından gelmektedir.

Farklı yönetim sistemi : Özel hastaneler kurumsal şirket yönetim uygular ve hastane müdüründen çalışanlara kadar herkes bir sözleşme sistemi altında istihdam edilir. Yönetim sistemi rasyonel personel istihdamı, azami potansiyel ve optimize edilmiş sosyal faydalar sağlar.

Farklı işletme yöntemleri: Özel hastaneler, hizmet kalemlerini ve fiyatlarını hasta ihtiyaçlarına ve tıbbi pazardaki değişikliklere göre zamanında ayarlayabilir, böylece hastalar daha iyi hizmet ve daha fazla fayda sağlayabiliyorlar.

1949 yılında bin kişi başına sadece 0,27 yatak düşerken, bu sayı 2023 yılında bin kişi başına 7,23’e yükselerek 75 yılda 26 kat artmıştır.  Spesifik olarak, 2022 yılı sonunda ülke çapında tıp ve sağlık kuruluşlarında 9,75 milyon yatak vardı ve bin kişi başına düşen yatak sayısı 2010 yılına göre %93 artarak 6,92’ye ulaştı.

Halk Özel Hastahanelere Alışıyor Mu?

Bayan Liang, işle ilgili bir yaralanma olan ve uzun süreli rehabilitasyon tedavisi gerektiren elini kırdı.

İş kazası geçiren birçok hastayla birlikte tedavi görmek üzere Shenzhen’deki Longcheng Hastanesine geldi. Muhabir kendisiyle röportaj yaptığında iki aydan fazla bir süredir tedavi görüyordu. Bu kadar uzun bir tedavi süresine rağmen tek kuruş ödemedi ve iş kazası sigortası tarafından tamamen karşılandı.  Hala bu özel hastanede bulunan muhabir, otizmli bir çocuğun gelişmiş ekipmanlarla tedavi edildiği çocuk rehabilitasyon koğuşuna çıktı. Başhemşire He Jing, buranın şehirdeki tek yatılı pediatrik rehabilitasyon koğuşu olduğunu ve sağlık sigortasının masrafların %90’ını karşılayabildiğini, geri kalan %10’luk kısmın ise hastane tarafından karşılanacağını söyledi. Bu yılın Mayıs ayında hastane, Rehabilitasyon Kalite Belgelendirme Komitesi rehabilitasyon belgelendirme çalışmalarını resmen başlattı. Bu farklı rehabilitasyon modelleri ve ileri teknolojik ekipmanlar insanlar tarafından memnuniyetle karşılanmaktadır.

Sermayenin girişi, Çin’in tıp-sağlık endüstrisinin “pastasını” sürekli olarak genişletiyor

Ülke çapında tıp ve sağlık kurumu ziyaretlerinin toplam sayısı bir önceki yıla göre 100 milyon artarak 7,7 milyara ulaştı.

Ulusal İstatistik Bürosu’nun verilerine göre, bu yılın ilk çeyreğinde, başta tıbbi hizmetler olmak üzere sağlık hizmetleri sektörünün işletme geliri bir önceki yıla göre %17,4 oranında arttı. Bunlar arasında anne ve çocuk sağlığı hastanelerinin (klinik, istasyon) gelir artış oranı %28,2 ile en hızlı artış gösteren sektör oldu.  Geçtiğimiz yıl özel hastaneler 480 milyon kişiyi tedavi ederken, bu rakam toplam hastane ziyaretlerinin yalnızca %17’sini oluşturdu

Tıp sektörü genişlemeye devam ederken, özel hastanelerin sayısı da hızla artıyor. Veriler, özel hastanelerin sayısının hızla arttığını ve nicelik açısından kamu hastanelerini geride bıraktığını göstermektedir. Ancak nicelikteki artışa rağmen pazar payı yüksek değil. 4 trilyon yuanlık tıbbi hizmet pazarında, kamu hastaneleri hala mutlak bir avantaja sahip. Veriler, 2022 yılında kamu hastanelerinin yatakların %79’unu ve 2,71 milyar tıbbi-hasta ziyareti oluşturduğunu ve toplam hastane ziyareti sayısının %83’ünü oluşturduğunu göstermektedir. Özel hastaneler ise toplam yatak sayısının %19,4’ünü ve 370 milyon tıbbi ziyaret ile toplam hastane ziyareti sayısının %17’sini oluşturmaktadır. İnsanlar tıbbi tedavi için hala kamu hastanelerine gitmektedir ve tıbbi tedavi için özel hastanelere gidenlerin sayısı kamu hastanelerinin 1/7’sinden daha azdır.  Özel hastanelerin sayısındaki hızlı artışa rağmen, kamu hastaneleri hala tıp-sağlık pazarına hakimdir ve bu olgu önemli değişikliklere uğramamıştır.

Çin Avrupa Uluslararası İşletme Okulu Sağlık Yönetimi ve Politika Merkezi Direktörü ve ekonomi profesörü Cai Jiangnan, bir ülkenin tıbbi kaynaklarının dört kategoriye ayrılabileceğini analiz etti: hastaneler, doktorlar, ilaçlar ve muayeneler. Çin’de bu kaynaklar genellikle idari yollarla tahsis edilmekte ve en iyi kamu hastanelerine kabul, planlama, derecelendirme, personel alımı, bilimsel araştırma ve sağlık sigortası gibi politikalarda mutlak avantajlar sağlamaktadır. Bu nedenle, özel hastanelerin gelişimini kısıtlayan  “cam tavan” olarak görülüyor: görünür ama erişilemez.

Muhabirlerin görüştüğü özel hastanelerden birçok doktor, üst düzey profesyonel unvanlar değerlendirilirken, temel akademik dergilerde makale yayınlamanın ve ulusal düzeyde bilimsel araştırma projelerinde araştırma yapmanın gerekli olduğunu belirtmiştir. Özel hastaneler genellikle bu tür araştırma projelerini elde etmekte zorlanmakta, bu da doktorların mesleki unvanlarının yükselmesini ve kariyer gelişimini etkilemektedir.

Yatırım ve finansman açısından, özel hastaneler finansman konusunda hala zorluklarla karşılaşmaktadır. Kuruluşlarının başından itibaren arazi kullanım indirimleri, ödüller, sübvansiyonlar, finansman vb. gibi kamu hastaneleriyle aynı politikaları elde etmeyi ummaktadırlar. Hastanelerin uzun yatırım geri dönüş döngüsü nedeniyle, büyük kapsamlı hastanelerin inşaattan işletmeye geçmesi genellikle 8-10 yıl sürmektedir ve finansman zorlukları özel hastanelerin karşılaştığı ortak bir zorluk haline gelmiştir.

İyi doktorlar piramidin tepesinde yoğunlaşmıştır ve taban seviyesinde lisans derecesi veya daha azına sahip çok sayıda doktor vardır, bu da Çin’in tüm sağlık endüstrisinin gelişimini ciddi şekilde kısıtlamakta ve en önemli darboğaz haline gelmektedir.

Cai Jiangnan, Çin’deki doktorların “birim personel” olduğunu ve bunun da doktorların özgürce çalışmasını engellediğini söyledi. Maaş gelirleri kamu kurumlarının standartlarına göre ödeniyor, yurtdışındaki gelişmiş ülkelerin seviyesinden çok daha düşük ve doktorların teknik emek değerlerini yansıtmıyor.

Düşük gelirli ve yüksek riskli tıp mesleği, pek çok kişinin tıp eğitimi alma hevesini yitirmesine yol açmış, bu da kaliteli doktor açığının daha da artmasına neden olmuştur. Gelişmiş ülkelerde, serbest çalışmanın yaygınlığı nedeniyle doktorlar daha yüksek gelir elde etmektedir, örneğin serbest çalışan uzman doktorlar ortalama sosyal gelirin altı katını kazanmaktadır.

 Aslında, doktorların daha fazla çalışmasına izin verme politikası halihazırda uygulamaya konmuştur, ancak “birim personeli” sisteminin niteliği bu politikanın uygulanmasını zorlaştırmaktadır.

Eski çalışma sisteminin kaldırılmasından sonra, tıbbi personel “birim personelinden” “profesyonel doktorlara” dönüşecek ve devlet tarafından işletilen sağlık kurumlarının nitelikli tıbbi personeli yarı zamanlı çalışabilecek, istihdam edilebilecek veya özel-sosyal olarak işletilen sağlık kurumlarında özel klinikler işletebilecek, bu da çoklu uygulamayı ve özel-sosyal olarak işletilen tıbbi bakımı büyük ölçüde teşvik edecektir. Bu, çoklu uygulamayı büyük ölçüde kolaylaştıracak ve tıbbi hizmetlerin toplum tarafından yürütülmesini teşvik edecektir.

Yüksek kaliteli tıp-sağlık yetenekleri nadirdir ve bu iyi yeteneklerin hareketlilikleri zayıftır, ancak sermaye kar odaklıdır ve hızlı getiri elde etmeyi ummaktadır. Bu, sektörde “hızlı para kazanma” zihniyetinin yaygınlaşmasına yol açmıştır ve bu da sektörün sağlıklı gelişimini olumsuz etkilemiştir. Bu nedenle sermaye, kendi başına özel bir hastaneyi yeniden inşa etmektense, iyi bilinen orta ila üst düzey hastaneler olan kamu hastanelerine yatırım yapmaya daha isteklidir.

TAMAMINI OKUMAK İÇİN İNDİRİNİZ

Paylaş

Bir Yanıt Bırakın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir